klasa II B 02.02.2022

Organizacja sprzedaży

Temat: Rozliczanie należności

  1. Formy rozliczeń w handlu.
  2. Rozliczenia gotówkowe.
  3. Czek gotówkowy jako forma płatności.

Proszę zrobić notatkę w zeszycie oraz rozwiązać zadania 6, 7 , 8.

 

Sprzedaż towarów

Sprzedaż osobista

 

"Sprzedaż osobista to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której sprzedawca demonstruje produkt i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu.” w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny.

Sprzedaż osobista musi więc być przede wszystkim bezpośrednia i elastyczna.

W wyniku sprzedaży osobistej konsumenci będą wywoływać określone reakcje. Ważna jest komunikacja twarzą w twarz między sprzedawcą a klientem, która odróżnia sprzedaż osobistą od innych narzędzi marketingowych

Sprzedawca przedstawia produkt, pokazuje jego działanie i zastosowanie, a na koniec zachęca do zakupu. Tego typu narzędzie marketingowe wykorzystuje cztery zmysły. Sprzedawca oddziałuje na kupującego wzrokiem, węchem, smakiem i dotykiem.

Sprzedaż osobista jest szczególnie popularna na rynku handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych, który jest skierowany do wąskiej grupy nabywców.

Sprzedaż osobista ma na celu spełnienie następujących funkcji:

  • poinformowanie klientów o przeznaczeniu i właściwościach produktu,
  • zbieranie przez firmę jak najwięcej informacji o potrzebach rynku,
  • nawiązanie i wzmocnienie więzi między firmą a konsumentem,
  • podawanie klientom sugestii, przekonywanie ich do korzystania z produktu,
  • stworzenie jak najbardziej pozytywnego wizerunku firmy i uzyskanie najlepszego nastawienia do klienta.

W sprzedaży osobistej należy zwrócić szczególną uwagę na zminimalizowanie ryzyka związanego z zakupem.

Sprzedawca jest ważną częścią sprzedaży osobistej. To nie tylko osoba, która sprzedaje towar ostatecznemu nabywcy w sieci detalicznej, ale także osoba, której celem jest nawiązanie różnych form kontaktów na poziomie detalicznym, hurtowym i sprzedażowym. Sprzedawcy nie stanowią jednorodnej grupy. Są to osoby obsługujące klientów bezpośrednio w sklepach oraz agenci firm handlowych lub produkcyjnych.

Główną wadą sprzedaży osobistej są wysokie koszty. Stosunkowo wysoki koszt sprzedaży bezpośredniej powoduje, że należy skupić uwagę na potencjalnych klientach, od których oczekuje się dużej liczby zamówień oraz na najważniejszych dotychczasowych klientach, którzy mogą utracić zamówienia.

 

Proszę zrobić notatkę w zeszycie.